En dator där en ser händer som skriver på tangentbordet

Förändringar i Umeås stadsnät från 1 mars 2025

Många kunder har upplevt oss krångliga. Nu gör vi det lättare att förstå våra olika roller i Umeås stadsnät, där tjänsteleverantörerna tar ett större ansvar för både support och fakturering. Som kund behöver du inte göra något, förändringen sker med automatik och medför ingen driftstörning eller avbrott i leveransen.

Publicerad: 19 december 2024 kl. 14:19 av Umeå Energi Umenet AB

Porträtt av Henrik Nilsson, affärsansvarig bredband

Vår roll i Umeås stadsnät

Beställ och byt tjänster

Du kan i vanlig ordning jämföra, beställa och byta tjänster via kundportalen ume.net

Vanliga frågor

De förändringar vi genomför i Umeås stadsnät från 1 mars 2025 syftar till att göra det lättare för dig som kund att förstå våra olika roller, där tjänsteleverantörerna tar ett större ansvar för både support och fakturering. Dessutom anpassar vi oss till den modell som majoriteten av landets stadsnät använder, vilket också förenklar för tjänsteleverantörerna i Umeås stadsnät.

Vi ser till att själva fibernätet fungerar och ansvarar för infrastrukturen. Vi investerar och bygger fibernätet som ansluter alla områden i Umeå tätort och på landsbygd. I stadsnätet kallas vår roll för nätägare.

Du kan alltid kontakta din valda tjänsteleverantör när du har frågor. Tjänsteleverantörerna i Umeås stadsnät ansvarar för beställning, fakturering och all support.

Du kan välja mellan hastigheter upp till 1000 Mbit/s och det finns ett flertal olika leverantörer i Umeås stadsnät. Hela utbudet hittar du på ume.net där du kan jämföra priser och beställa tjänster.